Automatisering grootste landtunnel van Nederland | A73 tunnels

A73 tunnels

De Roertunnel is een landtunnel in de Rijksweg 73. De tunnel werd op 18 februari 2008 (gedeeltelijk) opengesteld voor verkeer. Het is met 2,45 kilometer de langste landtunnel voor autoverkeer van Nederland. De tunnel bestaat uit twee tunnelbuizen, gescheiden door een vluchtgang. Naast de Roertunnel gaat de A73 ook nog door een tweede tunnel, namelijk de Swalmentunnel. Qua lengte zijn beide tunnels verschillend maar qua systemen grotendeels identiek.

Meer informatie?

 

De tunnels werden op 18 februari 2008 (gedeeltelijk) opengesteld voor verkeer, zij het met een beperkte openstelling. Omdat op dat moment nog niet alle veiligheidsinstallaties gereed waren was er één rijbaan per rijrichting beschikbaar met een maximumsnelheid van 70 km/uur. Sinds 1 december 2009 zijn beide tunnels met 2×2 rijstroken open en geldt een maximumsnelheid van 100 km/uur.

De Roer- en Swalmentunnel vallen onder de tunnelcategorie A, wat betekent dat er geen enkele beperking is van het vervoer van gevaarlijke stoffen in de tunnel. Door deze hoge tunnelcategorie zijn er zeer hoge veiligheidseisen aan de tunnel. Om aan deze eisen te voldoen zijn de tunnels in totaal met 53 systemen uitgerust waaronder een watermistsysteem, CCTV, tunnelventilatie, temperatuurdetectie en een SDS-systeem. Al deze systemen zijn gekoppeld aan een ABB System 800xA systeem. In dit 800xA systeem is de intelligentie en de centrale besturing geprogrammeerd.

Medewerkers van Batenburg IAS zijn in opdracht van ABB in verschillende fasen bij dit project betrokken geweest. Zo hebben medewerkers van Batenburg IAS gewerkt aan het opstellen van de functionele en technische specificaties voor de te bouwen software. Ook hebben medewerkers van Batenburg IAS gewerkt aan het bouwen van de 800xA software voor de tunnel en de realisatie van de koppelingen met de vele onderlinge systemen. Daarnaast zijn verschillende medewerkers van Batenburg IAS intensief betrokken geweest bij de SAT en de ISAT testen van het ABB systeem.

Zie ook

Ketheltunnel A4

Ook Batenburg IAS heeft zijn steentje bijgedragen aan de realisatie van de besturingslaag. Meerdere engineers van Batenburg IAS waren namelijk betrokken bij de realisatie van de software van deze besturing. Denk hierbij aan het maken van de GUI (bedienplaatjes), de ontwikkeling van de kritische en sub-kritische tunnelfuncties maar ook het testen van de vele software modules.

Willemsspoortunnel
In samenwerking met VTN hebben wij de volledige Sattcon besturing vervangen. Met behulp van een conversietool is de bestaande software geconverteerd naar ABB Compact Control Builder met ABB AC800M controllers.
Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard
Wij hebben voor het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard (HHSK) een gemalenconfigurator ontwikkeld, waarmee medewerkers zélf waterschapobjecten zoals gemalen, stuwen en meetpunten programmeren en configureren.