Servitization

Servitization wordt in veel artikelen in vakbladen genoemd. Servitization staat voor het verlenen extra diensten als aanvulling op een tastbaar product (hardware en software) om toegevoegde waarde te leveren. Technologieën als het Internet of Things, analytics en geavanceerde sensoren zorgen ervoor dat leveranciers steeds meer informatie uit hun product of dienst kunnen halen. Deze informatie kan gebruikt worden om voorspellend onderhoud of product optimalisaties te doen.  Dit is een nieuwe trend in het verlenen van services. De trend zal zich doorzetten omdat bedrijven zich meer en meer op hun kernactiviteiten concentreren.

Een voorbeeld van ver doorgevoerde sevitization zijn de DBFMO-contracten (Design, Built, Finance, Maintenance & Operate. Dit wordt in aanbestedingen gevraagd. Door het combineren van ontwerp, realisatie en onderhoud (DBM) kunnen de onderdelen optimaal op elkaar worden afgestemd, zodat sprake is van zo laag mogelijke levensduurkosten (life cycle costs). Door slim te ontwerpen en extra kwaliteit toe te voegen aan de realisatie kan op langere termijn op onderhoud worden bespaard. De opdrachtnemer is dan ook verantwoordelijk voor de onderhoudskosten.

Meer informatie?

Servitization en Batenburg Beenen

Batenburg Beenen heeft inmiddels ervaring met servitization. We hebben een operationeel management systeem op basis van Wonderware MES gebouwd. Batenburg Beenen heeft ook de infrastructuur van Servers, Clients en de netwerken geleverd. Dit cluster moet een beschikbaarheid hebben van 99,98% inclusief preventief onderhoud. Voor de levensduur van de Servers en Clients leveren we voor een vaste prijs het volledige beheer, onderhoud en support. Batenburg Beenen levert sinds 2009 24/7 support en onderhoud van besturingssystemen en systemen met Mercator (logistieke management software). Nu doen we het volledige beheer voor instandhouding en testen en bepalen of er software upgrades doorgevoerd moeten worden op de Wonderware systeem software. Door deze ontwikkeling verandert Batenburg Beenen van een Value Added System integrator naar een Full Service System Integrator. We leveren niet alleen de bestaande diensten, maar ook advies en ondersteuning en informatiemanagement. En daarbij met de managed service op basis van SLA’s

ict-data panelen